آشنایی با اصطلاحات سیستم های امنیتی (بخش نخست-دوربین مداربسته)

آشنایی-با-اصطلاحات-سیستم-های-امنیتی

آشنایی با اصطلاحات سیستم های امنیتی شامل دوربین مداربسته و دستگاه برای کاربران این امکان را فراهم می کند تا بتوانند استفاده بهتری از کالاهایی بکنند که خریده اند. در این مقاله آشنایی با اصطلاحات سیستم های امنیتی و آنچه که در دوربین مداربسته و دستگاه کاربرد دارد، آشنا خواهید شد.

آشنایی با اصطلاحات سیستم های امنیتی

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا بین دوربین های مداربسته تفاوت قیمت وجود دارد. مواردی که باعث تمییز دوربین های مداربسته از یکدیگر می شود به شرح زیر است:

  • تکنولوژی
  • بدنه و مقاومت
  • لنز
  • وضوح تصویر
  • دید در شب
  • قابلیت WDR
  • قابلیت DNR
  • قابلیت PoC یا PoE
  • قابلیت اتصال رم
  • قابلیت فشرده سازی
  • قابلیت اتصال میکروفون
  • بهره مندی از هوش مصنوعی

تکنولوژی در دوربین مداربسته

در حال حاضر دوربین های مداربسته با هر نام و نشانی که باشند، دارای یکی از دو تکنولوژی زیر هستند:

  • تحت شبکه(IP)
  • اچ دی(HD)

البته دوربین های مداربسته آنالوگ هم در بازار موجود بودند که در حل حاضر از رده خارج شده است. برای آشنایی بیشتر به مخفف تکنولوژی های موجود در دوربین مداربسته توجه کنید:

در حال حاضر بهترین تکنولوژی موجود در دوربین مداربسته تکنولوژی آی پی است که به آن تحت شبکه یا دیجیتال هم گفته می شود. البته قیمت بالای این تکنولوژی باعث شده مشتریان کمتر به خرید آن روی بیاورند. تکنولوژی اچ دی بسیار متداول تر است. برندهای موجود در فروشگاه ایران هایلوک به شرح زیر از تکنولوژی های زیر بهره می برند.

  • هایلوک: تحت شبکه و توربو اچ دی
  • هایک ویژن: تحت شبکه و توربو اچ دی
  • نگرون: ای اچ دی
  • نیکسون: ای اچ دی

تکنولوژی اچ دی در برندهای هایلوک، و هایکویژن، به توربو اچ دی معروف است و برند نگرون، و نیکسون، به ای اچ دی شهرت دارند. در تکنولوژی تحت شبکه کابل کشی از طریق کابل شبکه انجام می شود، در نتیجه اتصالات هم سوکت شبکه خواهد بود. در تکنولوژی اچ دی، کابل ترکیبی به صورت متداول مورد استفاده قرار می گیرد، در نتیجه در این تکنولوژی BNC و سیم آداپتوری هم نیاز است.

بدنه و مقاومت در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته به سه دسته دام، بولت و اسپیددام تقسیم می شود. تمام این دوربین های مداربسته دارای دو جنس بدنه هستند:

  • فلزی
  • پلاستیکی

واضح است که بدنه فلزی از مقاومت بالاتری برخوردار است اما جدای از جنس بدنه، قابلیت دیگری در دوربین مداربسته وجود دارد که مقاومت یک دوربین مداربسته را مشخص می کند. این قابلیت ها، به شرح موارد زیر است:

  • IP 66
  • IP 67
  • IP 68

به طور کلی اگر از فروشگاه ایران هایلوک خریداری می کنید، این را در نظر داشته باشید که تمام دوربین های مداربسته این فروشگاه ضد آب و گرد و غبار هستند و در بابر بارندگی هیچ مشکلی برایشان پیش نمی آید. این دوربین های مداربسته به اصطلاح دارای قابلیت IP 66 هستند. IP 67 دارای مقاومت بیشتر است و علاوه بر مقاومت پیشین، تا یک متر زیر آب هم دوم می آورند و کار می کنند. تازه ترین محصولات هایلوک و هایک ویژن از قابلیت IP 67 بهره می برند. بعضی از دوربین های مداربسته پروژه ای هایک ویژن هم وجود دارد که دارای قابلیت IP 68 هستند. این محصولات در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا زیر دریا یا کارخانه های با درجه دمای بالا.

لنز در دوربین مداربسته

به طور کلی دوربین مداربسته دارای دو نوع لنز است:

  • ثابت
  • متحرک

دوربین های مداربسته نگرون و نیکسون دارای لنز ثابت هستند اما دوربین های مداربسته هایلوک و هایک ویژن هم دارای لنز ثابت هستند و هم متحرک. لنزهای متحرک هم خودشان به دو دسته وریفوکال و موتورایز تقسیم می شوند. به دوربین های مداربسته ای که دارای لنز متحرک هستند اما لنز آنها به صورت دستی تغییر می کند وریفوکال گفته می شود و به دوربین های مداربسته ای که لنز آن از طریق دستگاه تغییر می کند، موتورایز گفته می شود.

ساز و کار دوربین مداربسته وریفوکال و موتورایز

دوربین های مداربسته ای که وریفوکال هستند، دارای قابلیت زوم و فلو و فوکوس دستی هستند. پایین لنز این دسته از محصلات یک درپوش دارد که پس از برداشتن آن، تنظیمات دستی قابل مشاهده است و می توانید با چرخاندن آن، لنز را تله یا واید کنید و همچنین فولو و فوکوس بودن سوژه ها را مشخص کنید. در دوربین های مداربسته موتورایز، این قابلیت از منوی دستگاه انجام می گیرد.

وضوح تصویر دوربین مداربسته

آنچه که مهمترین عامل تفاوت قیمت در دوربین مداربسته می شود، وضوح تصویر و تفاوت در مگاپیکسل دوربین مداربسته است. هرچه وضوح تصویر بیشتر باشد، کیفیت تصویر هم بیشتر وطبیعتا قیمت آن هم بیشتر خواهد بود. در حال حاضر وضوح تصویر 2 تا 8 مگاپیکسل به طور متفاوت در محصولات فروشگاه ایران هایلوک به فروش می رسد.

دید در شب

اصطلاح دید در شب حکایت از نمایش و ثبت وقایع با کمترین نور ممکن دارد. متراژی که در دید در شب دوربین مداربسته مطرح است، به طور مترمربع است. مثلا اگر محصولی دارای 80 متر دید در شب باشد، به طور کلی یک فضای تقریبا 9 متر در 9 متر را پوشش می دهد. دید در شب در دوربین های مداربسته معمولی به صورت سیاه و سفید است اما در دوربین مداربسته هایک ویژن که به آنها دوربین مداربسته پروژه ای گفته می شود، دید در شب رنگی است که اصطلاحا به آنها دارک فایتر(DARK FIGHTER) گفته می شود.

آشنایی-با-اصطلاحات-سیستم-های-امنیتی-iranhilook

قابلیت WDR

قابلیت WDR به ویژگی وفق دادن با نور محیط گفته می شود. به طور مثال اگر دوربین مداربسته در فضایی باشد که برابر نور مستقیم خورشید یا لامپ قرار بگیرد، سوژه مورد نظر اصطلاحا ضد نور خواهد بود یا اگر نور مستقیم به سوژه بتابد، تصویر در لنز به صورت سفید می افتد اما اگر دوربین مداربسته از این قابلیت بهره ببرد، تمام این مشکلات حل خواهد شد و دیگر مهم نیست تابش نور با چه شدتی و با چه زاویه ای به چه اجسامی می تابد.

دوربین-مداربسته-wdr

قابلیت DNR

اگر دوربین مداربسته دارای قابلیت DNR باشد، تصاویر در لنز بدون نویز ضبط می شود اما اگر این قابلیت را نداشته باشد، تصاویر با نویز ضبط می شود و به خصوص در شب، کیفیت مطلوبی نخواهند داشت.

dnr

قابلیت PoC

دوربین های مداربسته نگرون و نیکسون و هایلوک فاقد قابلیت PoC هستند اما بعضی از دوربین های مداربسته هایک ویژن که در انتهای پارتنامبرشان حرف E دارند، قابلیت پی او سی وجود دارد. این قابلیت در تکنولوژی اچ دی کاربرد دارد و به این شکل است که کار را در فرایند کابلکشی ساده تر می کند. در این مورد دیگر نیازی به کابل برق نیست؛ چرا که برق مورد نیاز از طریق خود دستگاه تامین می شود. فقط در نظر داشته باشید باید دستگاه هایک ویژن هم دارای این قابلیت باشد. DVRهایی که در انتهای پارتنامبرشان حرف P باشد، از این قابلیت بهره می برند. در تجهیزات نظارتی با این قابلیت،آداپتور هم از لیست کالاهای خریداری شده حذف می شود.

قابلیت PoE

دوربین های مداربسته نگرون و نیکسون فاقد قابلیت PoE هستند اما بعضی از دوربین های مداربسته هایلوک و هایک ویژن با تکنولوژی IP قابلیت پی او ای وجود دارد. این قابلیت در تکنولوژی تحت شبکه کاربرد دارد و به این شکل است که کار را در فرایند کابلکشی ساده تر می کند. در این مورد دیگر نیازی به کابل برق نیست؛ چرا که برق مورد نیاز از طریق خود دستگاه تامین می شود. فقط در نظر داشته باشید باید دستگاه هم دارای این قابلیت باشد. NVRهایی که در انتهای پارتنامبرشان حرف P باشد، از این قابلیت بهره می برند. در تجهیزات نظارتی با این قابلیت،آداپتور و سوئیچ هم از لیست کالاهای خریداری شده حذف می شود.

قابلیت اتصال رم

در تکنولوژی تحت شبکه، بعضی از دوربین های مداربسته به اصطلاح رم خور هستند. این قابلیت یک ویژگی مهم است تا وقایع ثبت شده بر روی همان رم ذخیره شود تا در صورت بروز مشکل برای هارد، وقایع از دست نرود و مسقیما بر روی رم ذخیره شود. معمولا ظرفیت رم متصل به دوربین مداربسته تا سقف 128 گیگابایت است.

قابلیت فشرده سازی

در دوربین های مداربسته با تکنولوژی تحت شبکه، موضوع فشرده سازی نیز مطرح است. به طور مثال اگر انتقال تصویر می گیرید و می خواهید وقایع ضبط شده بر روی سیستم های کامپیوتری یا گوشی تلفن همراهتان منتقل شود، قابلیت فشرده مطرح می شود و باعث می شود وقایع بیشتری بر روی هارد ذخیره شود. همچنین اگر دوربین مداربسته رمخور باشد، وقایع به صورت فشرده بر روی رم ذخیره می شود. فشرده سازی منحصر آن دسته از محصولاتی است که از فرمت ضبط +H265 بهره می برند.

قابلیت اتصال میکروفون

بعضی از دوربین های مداربسته با تکنولوژی تحت شبکه، قابلیت اتصال میکروفون وجود دارد. این دسته از محصولات که در انتهای پارتنامبرشان حرف S وجود دارد، می توانند به میکروفون متصل شده و صدای محیط را در خود ذخیره کنند.

بهره مندی از هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

شرکت هایک ویژن در سال های اخیر تمرکز خود را بر روی هوش مصنوعی گذاشته است. در حال حاضر در دوربین های مداربسته هایک ویژن مبتنی بر هوش مصنوعی موارد زیر وجود دارد:

  • دوربین مداربسته پلاک خوان
  • دوربین مداربسته با تشخیص چهره
  • دوربین مداربسته نفرشمار
  • دوربین مداربسته دارای هشدار عبور از خط
هایک-ویژن-هوش-مصنوعی

*در صورت بروز هرگونه سوال برای آشنایی با اصطلاحات سیستم های امنیتی می توانید با شماره 099012220030 یا شماره 02166735544(واحد پشتیبانی) تماس بگیرید.

× برای خرید مشاوره بگیرید