آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته

آشنایی-با-اصطلاحات-دوربین-مداربسته

آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته برای کاربران این امکان را فراهم می کند تا بتوانند اطلاعات درستی از کالایی که قصد خرید آن را دارند، داشته باشند. سال گذشته در چنین روزی در قالب یک مقاله جامع، تمام اطلاعات مربوط به دوربین مداربسته مطرح شد ولی در حال حاضر در این مقاله با عنوان آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته می خواهیم تمام مفاهیم را به روزرسانی کرده و آنها را معرفی کنیم.

آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته های فروشگاه ایران هایلوک

در فروشگاه ایران هایلوک در واپسین روزهای سال 1399 و آخرین روزهای قرن جاری، دوربین مداربسته از 2 برند هایک ویژن و هایلوک دوربین مداربسته عرضه می شود به لحاظ موارد زیر قابل بررسی است:

  • ماهیت آنالوگ یا تحت شبکه
  • دام، بولت، اسپیددام، بیبی کم و کیوب
  • بدنه پلاستیکی یا فلزی و مقاومت IP66 یا IP67
  • لنز ثابت یا متغیر
  • قابلیت اتصال به WiFi
  • قابلیت میکروفون داخلی

آشنایی-با-اصطلاحات-دوربین-مداربسته-iranhilook

ماهیت آنالوگ یا تحت شبکه

در این مقاله با عنوان آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته باید بدانید دوربین مداربسته پیش از آنکه در هر جایگاهی قرار بگیرد و مقایسه شود، باید ماهیت آن از لحاظ تکنولوژی مربوط به آن مشخص شود. ماهیت آنالوگ یا تحت شبکه نشان می دهد دوربین مداربسته از تکنولوژی HD یا IP بهره می برد. اگر دوربین مداربسته شما HD باشد، باید آن را به دستگاه DVR متصل کنید. اگر دوربین مداربسته شما IP باشد باید آن را به دستگاه NVR متصل کنید. تکنولوژی تحت شبکه نسبت به HD جدیدتر است و از کیفیت بالاتری برخوردار است. این تکنولوژی قیمت بالاتری نسبت به HD دارد.

تفاوت این 2 ماهیت در انتقال داده و کابل موردنظر آن است. انتقال اطلاعات در تکنولوژی HD با کابل برق و تصویر انجام می شود اما در تکنولوژی IP با کابل شبکه انجام می شود.

کابل شبکه در حال حاضر به CAT6 معروف است و اتصال آن از دوربین مداربسته به کابل و دستگاه به کابل با سوکت شبکه انجام می شود. در تکنولوژی HD این سوکت شکل متفاوت تری دارد و نام آن BNC است. پس در نظر داشته باشید اگر از ماهیت آنالوگ قصد خرید کالا دارید، باید متناسب با آن از تکنولوژی HD تجهیزات آن را تامین کنید. اگر از تکنولوژی با ماهیت تحت شبکه خرید می کنید، باید تمام اجزای متناسب با تکنولوژی IP را تهیه کنید.

آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته به شما این امکان را می دهد تا پس از انتخاب ماهیت تکنولوژی، تجهیزات و متعلقات آن را هم درست انتخاب کنید.

دام، بولت، اسپیددام، بیبی کم و کیوب

حال که تکنولوژی خود را انتخاب کردید، می توانید کالبد دوربین مداربسته مورد نظر خود را هم انتخاب کنید. اگر می خواهید در فضای داخلی از دوربین مداربسته استفاده کنید، دوربین مداربسته دام یک انتخاب خوب برای شماست. اگر هم قصد دارید در فضای خارجی از دوربین مداربسته استفاده کنید، بهترین انتخاب برای شما دوربینهای مداربسته بولت پایه دار است. دوربین مداربسته بیبی کم که بیشتر برای اتاق کودک کاربرد دارد یک محصول روی میزی است و در جلسات هم کاربرد دارد.

دوربین مداربسته کیوب که محصول انتحصاری هایک ویژن است برای استفاده از قابلیت وای فای بدون است و اگر قصد دارید در ارتفاعات و مواردی که می خواهید سوژه را در مصافت دور با زوم رصد کنید از اسپیددام استفاده کنید.

آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته به شما این امکان را می دهد تا پس از انتخاب ماهیت تکنولوژی و تهیه تجهیزات و متعلقات آن، کالبد دوربین مداربسته را هم متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

خرید-دوربین-مداربسته-iranhilook

بدنه پلاستیکی یا فلزی و مقاومت IP66 یا IP67

بدنه پلاستیکی و فلزی بیشتر برای مقاومت در برابر باد یا مقاومت در مواردی که به دوربین مداربسته سو قصد می شود کاربرد دارد و الا در حالت کلی هیچ تفاوتی از لحاظ فنی با یکدیگر ندارند. دوربینهای مداربسته فلزی گرانتر هستند و پایه های آنها به مرور زمان احتمال کمتری دارد که بشکند.

آنچه در یک دوربین مداربسته مهم است و در آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته باید بدانید، مقاومت IP66 یا IP67 است. تمامی دوربینهای مداربسته هایلوک و هایک ویژن از مقاومت بالایی در برابر بارندگی و گردوغبار بهره مند هستند اما IP67 که مقاومت بالاتری محسوب می شود، به این معناست که دوربین مداربسته تا 30 دقیقه در عمق یک متری آب هم دوا می آورد.

لنز ثابت یا متغیر

آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته مختص قابلیتهای ویژه مثل WDR یا DNR یا PoC و PoE هم می شود که در مقاله سال گذشته به تفضیل درباره آن سخن گفتیم.

حال درباره لنز ثابت یا متغیر دوربین مداربسته می خواهیم مطالبی را مطرح کنیم.

لنز-دوربین-مداربسته

لنز ثابت دوربین مداربسته امکان زوم بدون افت کیفیت را برای کاربر فراهم نمی کند اما اگر از دوربین مداربسته با لنز متغیر استفاده کنید، می توانید با زوم کردن روی سوژه مورد نظر، بدون آنکه از کیفیت تصویر کاسته شود، سوژه را رصد کنید. به دوربینهای مداربسته با لنز متغیر که زوم آنها به صورت دستی از طریق پیچ دوربین مداربسته انجام می شود، وریفوکال گفته می شود و دوربینهای مداربسته ای که لنز آن از طریق دستگاه تغییر می کند، اصطلاحا دوربین مداربسته موتورایز نام دارند.

آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته به شما این امکان را می دهد تا پس از انتخاب ماهیت تکنولوژی و تهیه تجهیزات و متعلقات آن، کالبد دوربین مداربسته را هم متناسب با نیاز خود انتخاب کنید و اگر می خواهید در معرض شدید بارندگی یک دوربین مداربسته را نصب کنید، حتما از دوربینهای مداربسته IP67 استفاده کنید و اگر قصد رصد سوژه در فاصله دور را دارید و نمی خواهید کیفیت آن کم شود، باید از دوربین مداربسته لنز متغیر استفاده کنید.

قابلیت اتصال به WiFi

در این مقاله با عنوان آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته فارغ از وضوح تصاویر دوربین مداربسته که سال گذشته مطرح شد، می خواهیم اشاره به قابلیتی بکنیم که به تازگی در دوربینهای مداربسته بولت هم تعبیه شده است. قابلیت وای فای در گذشته فقط در بیبی کم یا کیوب دیده می شد اما در سالی که گذشت، دوربین مداربسته بولت وای فای دار هم وارد بازار شد. این سیستم برای افرادی کاربرد دارد که قصد استفاده از کابل را در راه حلهای خود ندارند. هایک ویژن تنها برندی است که در فروشگاه ایران هایلوک محصولات وای فای دار عرضه می کند.

هایک-ویژن-بهترین

قابلیت میکروفون داخلی

یکی دیگر از مواردی که در آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته باید بدانید، قابلیت میکروفون داخلی است که که به تازگی در محصولات برند هایک ویژن جنبه عمومی پیدا کرده است. پیشترها فقط در دوربینهای مداربسته کیوب و بیبی کم میکروفون داخلی وجود داشت و بعدها این سیستم به دوربینهای مداربسته مینی دام هم تسری پیدا کرد. آنچه که بعدها به طور مرسوم برای ضبط صدا مطرح شد، اتصال یک برد صدا به دوربینهای مداربسته تحت شبکه بود اما در حال حاضر قابلیت میکروفون داخلی در هر دو تکنولوژی با ماهیت آنالوگ و تحت شبکه در دوربینهای مداربسته دام و بولت دیده می شود.

امیدواریم این مقاله با عنوان آشنایی با اصطلاحات دوربین مداربسته مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

× برای خرید مشاوره بگیرید